1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Offerte schrijven voor een dienst: denk er goed over na!

Een offerte maken voor een dienst ziet er heel anders uit dan een offerte maken voor een product. Een dienst is in tegenstelling tot een product niet tastbaar en zichtbaar. U verkoopt dus iets wat niemand kan zien, beetpakken, ruiken enzovoort. Bij het maken van een offerte voor een dienst gaat het er dus om dat u uw dienst zo concreet , ‘zichtbaar’ en ‘tastbaar’ mogelijk maakt. Bijvoorbeeld door het noemen van voordelen voor de klant of door een vertrouwenwekkende brochure mee te sturen met de offerte.

Door de onzichtbaarheid van uw dienst moet uw offerte zelf er extra goed uitzien. De tekst, stijl en vormgeving van uw offerte moet grotendeels het vertrouwen bij de klant opwekken. Ook inhoudelijk moet u iets extra’s leveren om vertrouwen op te wekken. Een professionele offerte is in dat geval meer dan het maken van een offerte. De vormgeving en presenatie van de offerte is dan minstens zo belangrijk.

Bij het maken van een offerte voor een dienst kunt u denken aan de volgende aandachtspunten:
• Een lijst met referenties toe te voegen om uw deskundigheid en ervaring aan te tonen;
• Veel aandacht te besteden aan klantvoordelen;
• Zorgen voor veel vrije publiciteit met berichtgeving in bladen en kranten over de eigen dienstverlening. Zodat uw doelgroep bekend raakt met uw diensten. En bekendheid zorgt voor acceptatie bij de klant.



De budgettaire offerte
Een budgettaire offerte vraagt een klant vaak aan om de hoogte van een intern aan te vragen budget of een door te berekenen prijs te bepalen. Vooral overheids- en non-profitorganisaties werken veel met budgetten. Ook bedrijven die eindproducten of diensten leveren en die hiervoor halffabrikaten of grondstoffen inkopen (zoals aannemers of fabrikanten) werken met budgettaire offertes. Houd bij het maken van uw offerte hiermee rekening.

De projectofferte
Een projectofferte is een offerte die de werkzaamheden en de prijs weergeeft van een heel project. Het spreekt voor zich dat het opstellen van een projectofferte erg veel tijd kost. U bent er zo een paar dagen mee kwijt. U moet immers veel tijd besteden aan het te behalen projectdoel, de fasering van het project (uit welke onderdelen bestaat het project?) en de in te zetten middelen. Het maken van een offerte voor een project kost dan ook veel tijd.

Zekerheid
Dat betekent dat u vrijwel zeker moet zijn van succes voordat u een offerte gaat maken voor een project. Calculeer daarom de kosten van het maken van uw offerte in de totaalprijs in. Vraag eventueel een vergoeding voor het maken van de offerte zelf als u veel tijd nodig heeft om de offerte te maken.

U kunt bijvoorbeeld als voorwaarde stellen dat uw klant dit geld weer terugkrijgt als hij of zij aan u de opdracht verstrekt. Deze offerte kost u dan niets omdat u de kostprijs voor het maken van de offerte toch al bij de totaalprijs hebt inbegrepen.

Praatstuk
Niet elk schriftelijk aanbod is direct een offerte. Het is ook mogelijk dat u eerst met een ‘praatstuk’ komt voordat u de eigenlijke offerte gaat maken. Dit praatstuk is bedoeld als een voorlopige inventarisatie van het probleem en de weergave van een aantal mogelijke oplossingsrichtingen.

Het is een eerste stap richting het definitieve eindaanbod. Het is een nuttige tussenstap naar het maken van de definitieve offerte. Zo’n praatstuk eist een heel andere benadering. De inhoud is meer open. Dat wil zeggen dat nog niet precies vaststaat wat het probleem van de klant is en wat moet worden gedaan om dit op te lossen. Een praatstuk als aanloop naar het maken van de offerte komt vooral voor in de organisatieadvieswereld waar de opdrachtgever soms nog niet precies kan aangeven wat de inhoud van de opdracht moet worden. Via zo’n praatstuk kan een opdrachtgever dan eerst aangeven hoe hij tot de formulering van het probleem denkt te komen en hoe dit probleem vervolgens opgelost zou moeten worden. Daarna volgt pas het maken van de offerte.


Wilt u Meer Omzet Maken met Praktische Verkooptools?

Meld u zich dan vandaag nog aan als gebruiker van de Portal Orders en Opdrachten Binnenhalen

Deze portal bevat vele handige Verkooptools die uw omzet merkbaar zullen vergroten! 

Zoals Software voor het schrijven van een scorende offerte, een sterk Belscript of een wervende verkoopbrief. 

Maar ook Tools voor verkoop via Internet en Social Media en Tools voor verkoop via een Franchise formule. 

En natuurijk tools voor het maken van allerlei marketingplannen en verkoopplannen. 

Met maandelijks een aanvulling van Nieuwe Verkooptools!


Aanmelden 

Meld u aan voor een jaargebruik en ontvang geheel gratis als welkomstgeschenk de Software Offertes Schrijveninclusief een Handige Rekentool en een Boekje met tips over het schrijven van scorende Offertes (Winkelwaarde  EURO 69,- excl. BTW) 

Klik hier voo
r meer informatie

Klik hier om u direct aan te melden 


 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
met goed taalgebruik meer omzet
opvolgen offertes een kwestie van consequent nabellen
offertes maken: schrijf systematische offertes
tips voor uw offerte
tips bij het maken van een offerte
offerte model toepassen zorgt voor hogere offertescore
offerte schrijven voor een dienst: denk er goed over na!
offerte uitbrengen in soorten en maten
offertes schrijven doet u niet voor iedere klant!
offerte versturen ja of nee?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.