1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Offertes Schrijven doet u niet voor iedere klant!

Een offerte schrijven doet u niet voor iedere klant. Immers, het schrijven van een offerte kost u tijd en moeite en geld. Als u besluit tot het schrijven van een offerte moet daartegenover een redelijke kans bestaan dat u de order krijgt. Is deze kans gering, laat het schrijven van een offerte dan over aan uw concurrenten!

Herkennen serieuze aanvraag
Het herkennen van een serieuze offerteaanvraag is vooral een kwestie van ervaring. U kunt dus alleen in de praktijk leren herkennen of een offerteaanvraag serieus is of niet. Heel wat minder ervaren ondernemers begonnen direct na een aanvraag met het schrijven van de offerte zonder zich eerst af te vragen of het schrijven van een offerte bij deze klant wel zin heeft.

Beruchte situaties
Situaties waarmee u bij het schrijven van een offerte moet oppassen zijn:
• Prospects zonder eigen briefpapier, eigen adres, postbus enzovoort;
• Duidelijk rondgestuurde algemene aanvragen (bijvoorbeeld brieven of e-mailberichten geadresseerd aan de afdeling ‘verkoop’ van uw bedrijf);
• Prospects die vage antwoorden geven op uw vragen naar hun redenen om een offerte aan te vragen.



In dergelijke gevallen kunt u beter afzien van het schrijven van een offerte. Wat u het best kunt doen bij twijfel is het maken van een afspraak met de prospect om gericht een aantal vragen te stellen alvorens u zich aan het schrijven van een offerte zet.

Denkt u dan aan vragen als:
• Waarom kiest u voor een offerte?
• Bij hoeveel andere bedrijven hebt u een offerte aangevraagd of gaat u dit nog doen?
• Hoe groot is de kans dat wij de opdracht daadwerkelijk krijgen als wij met een goed aanbod komen? Wat is voor u een goed aanbod?
• Als onze offerte als de beste uit de vergelijking komt, krijgen wij dan ook daadwerkelijk de opdracht?

Als u op dit soort vragen geen direct en concreet antwoord krijgt, wees dan op uw hoede en vraag uzelf dan af of het schrijven van een offerte wel zin heeft. Heeft u de indruk dat de beslissing al in het voordeel van een ander bedrijf is genomen, vraag dan gerust of dit inderdaad het geval is. Het schrijven van een offerte is dan immers niet meer nodig!

Geef bij het schrijven van offerte niets weg
En als u besluit na goede overweging om een offerte te gaan schrijven, bedenk dan dat een offerte een aanbieding is voor de oplossing van een vraag, een behoefte of een probleem van de klant. Bij het schrijven van een offerte gaat het er niet om op voorhand het antwoord of de oplossing al weg te geven. U zult niet de eerste ondernemer zijn die bij het schrijven van de offerte het advies, het ontwerp of de oplossing op voorhand al weggeeft.  Die oplossing geeft u pas als de klant met uw aanbod akkoord gaat en bereid is voor uw product of dienst te betalen. Het schrijven van uw offerte staat daar los van. Vooral in de zakelijke dienstverlening geven bedrijven bij het schrijven van een offerte nog wel eens onbedoeld hun diensten weg.


Wilt u Meer Omzet Maken met Praktische Verkooptools?

Meld u zich dan vandaag nog aan als gebruiker van de Portal Orders en Opdrachten Binnenhalen

Deze portal bevat vele handige Verkooptools die uw omzet merkbaar zullen vergroten! 

Zoals Software voor het schrijven van een scorende offerte, een sterk Belscript of een wervende verkoopbrief. 

Maar ook Tools voor verkoop via Internet en Social Media en Tools voor verkoop via een Franchise formule. 

En natuurijk tools voor het maken van allerlei marketingplannen en verkoopplannen. 

Met maandelijks een aanvulling van Nieuwe Verkooptools!


Aanmelden 

Meld u aan voor een jaargebruik en ontvang geheel gratis als welkomstgeschenk de Software Offertes Schrijveninclusief een Handige Rekentool en een Boekje met tips over het schrijven van scorende Offertes (Winkelwaarde  EURO 69,- excl. BTW) 

Klik hier voo
r meer informatie

Klik hier om u direct aan te melden 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
met goed taalgebruik meer omzet
opvolgen offertes een kwestie van consequent nabellen
offertes maken: schrijf systematische offertes
tips voor uw offerte
tips bij het maken van een offerte
offerte model toepassen zorgt voor hogere offertescore
offerte schrijven voor een dienst: denk er goed over na!
offerte uitbrengen in soorten en maten
offertes schrijven doet u niet voor iedere klant!
offerte versturen ja of nee?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.