1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Waar laat u uw klanten wachten?

Bij uw bedrijf komt het hoogst waarschijnlijk ook voor. Uw klant moet wachten alvorens u hem of haar kunt ontvangen of helpen. Dat betekent dat u moet zorgen voor een goede ontvangst waarbij uw klant zo aangenaam mogelijk wordt beziggehouden. Wanneer een wachtende klant op een goede wijze wordt afgeleid ontstaat minder ergernis dan zonder afleiding. Een wachtende klant kijkt waarschijnlijk even rond en krijgt daardoor al snel een indruk van uw bedrijf. Hoe kunt u dat het best doen? Want wachten duurt altijd te lang, de wachttijd moet zo prettig mogelijk worden doorgebracht.

Inrichting balie
De balie is behalve ontvangstruimte meestal ook een werkplek waar administratief werk wordt gedaan. Aan de balie stelt u de volgende eisen.

• Zorg ervoor dat deze werkplek voldoet aan alle arbo-eisen: geen hinderlijke lichtval op het beeldscherm, voldoende licht, een goede werkhouding, geen tocht vanwege de ingangsdeur etc. Het werken met bijvoorbeeld een draaideur, een doorzichtig tochtscherm voor de ingang of een dubbele deur kan dit laatste oplossen.

• Verder is het belangrijk dat alle te bedienen apparaten (fax, telefoon, computer etc.) dicht bijelkaar staan, zodat uw medewerker niet steeds heen en weer hoeft te lopen.

• Denk na of u uw gasten staand of zitten wilt laten ontvangen. Krijgt u veel klanten aan de balie, dan is staand beter vanwege de actieve houding. Bovendien krijgt uw receptionist(e) dan geen last van zijn of haar nek. Het is overigens via een verhoging mogelijk om iemand die zit toch op ooghoogte met een klant te laten communiceren.

• Zorg voor een afgeschermd bureaublad als het werk van uw receptionist(e) niet bestemd is voor de ogen van uw klanten.

• Zorg ervoor dat het oog van de klant bij binnenkomst direct op de balie valt (logische routing) en dat hij of zij uw medewerker recht aankijkt. Moet een klant teveel naar beneden kijken, dan komt dit niet open en gastvrij over. De klant krijgt dan al snel het gevoel 'in een vissekom' te kijken. Zorg er daarom voor dat uw balie niet te hoog is, dat schept afstand.  




Inrichting wachtruimte
Het is voor uw bedrijf belangrijk dat u beschikt over een aparte wachtruimte. Want staande wachten aan de balie is erg hinderlijk voor uw bezoekers, zeker als ze lang moeten wachten.

• Zorg ervoor dat uw baliemedewerker altijd zicht heeft op de wachtruimte. Want oogcontact is erg belangrijk, uw klant moet niet de indruk krijgen dat men hem of haar is 'vergeten'.

• Zorg er bij de inrichting van de wachtruimte voor dat een wachtende klant iets kan 'doen'. Zorg voor een comfortabele zithoek met bladen en  kranten die uw doelgroep interesseren.

• En als uw klant dan toch moet wachten, zorg er dan voor dat hij of zij dan kennis kan maken met uw producten en diensten. Leg dus altijd uw brochures en nieuwsbrieven etc. in de wachtruimte neer of plaats ze in een aparte display. Een goed idee is om bijvoorbeeld een bord te plaatsen met foto's en korte berichten over succesvolle producten en diensten van uw bedrijf. Wellicht kende uw klant ze nog niet en leidt het tot extra omzet.

Sfeer
De sfeer in de hal mag wat zakelijker zijn dan in de rest van het kantoor. Zorg ervoor dat uw baliemedewerker uw klanten correct en gastvrij te woord staat.

• Zorg voor een zo neutraal mogelijke inrichting. Met een mooie bos bloemen mag u natuurlijk het kille van een hal best wat beïnvloeden.

• Vermijd onnodig lawaai en zorg voor een opgeruimde ontvangstruimte.

• Laat uw baliemedewerker ook een kopje koffie of thee aanbieden als uw klant lang moet wachten. Het komt natuurlijk zeer goed over als duidelijk wordt uitgelegd waarom de klant even moet wachten en hoelang het ongeveer nog gaat duren. Instrueer uw personeel hoe ze een wachtende klant het best te woord kunnen staan.

Advies
Geef uw wachtende klanten de indruk dat u het zo prettig mogelijk voor ze hebt gemaakt. Zorg voor een goed klantcontact met de balie en gebruik de wachttijd van uw klant om deze over uw bedrijf te informeren. Zorg voor een zo prettig mogelijke sfeer.


Wilt u Meer Omzet Maken met Praktische Verkooptools?

Meld u zich dan vandaag nog aan als gebruiker van de Portal Orders en Opdrachten Binnenhalen

Deze portal bevat vele handige Verkooptools die uw omzet merkbaar zullen vergroten! 

Zoals Software voor het schrijven van een scorende offerte, een sterk Belscript of een wervende verkoopbrief. 

Maar ook Tools voor verkoop via Internet en Social Media en Tools voor verkoop via een Franchise formule. 

En natuurijk tools voor het maken van allerlei marketingplannen en verkoopplannen. 

Met maandelijks een aanvulling van Nieuwe Verkooptools!


Aanmelden 

Meld u aan voor een jaargebruik en ontvang geheel gratis als welkomstgeschenk de Software Offertes Schrijveninclusief een Handige Rekentool en een Boekje met tips over het schrijven van scorende Offertes (Winkelwaarde  EURO 69,- excl. BTW) 

Klik hier voo
r meer informatie
 

Klik hier om u direct aan te melden 

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
waar laat u uw klanten wachten?
ruilen zonder huilen
wat doet u met de meest gestelde klantvragen?
duidelijke gebruiksaanwijzingen vergroten uw service
wees klantgericht: zorg voor een goede telefonische bereikbaarheid
welke gegevens wel en welke niet vragen van uw prospects?
verkoop en service via e-mail
klanttevredenheid: klanten aan de telefoon
klantenservice: stappenplan bepalen van uw klantenservice
klachten van klanten: hoe gaat u er goed mee om?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.