1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Succes van telemarketing komt neer op voorbereiding en vaardigheden

Bij telemarketing is een belscript is eigenlijk niet meer dan een paar standaardzinnen in een vaste volgorde. Een goed belscript helpt u uw telemarketing te structureren en te leiden naar een goed eindresultaat (namelijk de bestelling of de afspraak). Hierna vindt u per onderdeel een aantal praktische adviezen die het resultaat van uw telemarketing zeker zullen vergroten.

Telemarketing: de voorbereiding
Lees het belscript goed door voordat u gaat bellen. Zodat het belscript vers in uw geheugen zit. Lees niet vanaf papier. Dat komt geforceerd over. Praat zoals u bent zodat u natuurlijk overkomt. Houd u in de grote lijnen wel aan de vragen, maar probeer ook goed te luisteren naar uw klant. Speel zo nodig in op opmerkingen en vragen van degene die u belt. Het succes van Telemarketing hangt grotendeels af van uw presentatie en improvisatietalent.

Telemarketing: begroeten en voorstellen
Spreek uw eerste zin (wie bent u en namens wie belt u?) langzaam en duidelijk uit. Zo geeft u degene aan de andere kant van de lijn de tijd om te wennen aan uw stem. Spreek duidelijk uw naam en firmanaam uit zodat deze beide namen goed blijven hangen bij uw klant. Telemarketing is een kwestie van duidelijk en helder overkomen.

Telemarketing: Wat is de reden van bellen?
Licht de aanleiding van uw telefoongesprek kort toe. Mensen die u belt, willen graag weten waarvoor u ze belt. Wees daarbij vooral eerlijk. Als later tijdens het gesprek blijkt dat u voor heel iets anders belt dan u in eerste instantie heeft aangegeven, is de kans op succes nagenoeg verkeken. Telemarketing vereist dat u goed kunt uitleggen en toelichten.

Telemarketing: Stel een open en positieve vraag
Informeer bij de klant op een positieve manier naar de behoefte aan uw producten of diensten. Luister goed naar het antwoord en haak daar bij uw volgende vraag op in. Zo ontstaat de interactie die u nodig heeft om de interesse van de ander te wekken. Stel altijd een open vraag (dat is een vraag waarop de ander niet alleen maar "ja" of "nee" kan antwoorden). Telemarketing betekent in de praktijk veel interactie met degene die u belt.




Telemarketing: Vraag door
Het is belangrijk om goed te luisteren naar het antwoord op de vragen die u de klant stelt. Een klant vind het prettig als u laat merken dat u oprecht geïnteresseerd bent in de gegeven antwoorden. Als een klant merkt dat u niet in staat bent om op zijn of haar vragen te reageren, is de kans groot dat deze afhaakt. Houd daarom niet teveel vast aan uw belscript. U bent dan immers niet in staat om eventuele vragen te beantwoorden. Telemarketing komt voor een groot gedeelte neer op gemeende echte belangstelling.

Telemarketing: Stuur aan op een afspraak
Het doel van uw gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen. Telemarketing is hiermee een sterk resultaatgerichte bezigheid.

Telemarketing: Bevestigen afspraak
Het is belangrijk om de gemaakte afspraak nog even te bevestigen, indien mogelijk ook per e-mail. Zodat de ander de afspraak in zijn agenda zet en zeker weet dat hij u goed heeft begrepen. Vraag daarom of het mogelijk is een afspraakbevestiging te sturen. Bij Telemarketing zet u de punten op de “i’’.

Telemarketing: Neem positief afscheid
Zorg voor een positieve afsluiting van het gesprek, ook als de klant geen interesse heeft getoond. Het is jammer als iemand geen interesse heeft, maar blijf altijd beleefd. Telemarketing is een oefening in beheerst en beleefd blijven, ook al is de ander nog zo gehaast bot of onbeleefd.

Bron: Coach voor ondernemers


Wilt u Meer Omzet Maken met Praktische Verkooptools?

Meld u zich dan vandaag nog aan als gebruiker van de Portal Orders en Opdrachten Binnenhalen

Deze portal bevat vele handige Verkooptools die uw omzet merkbaar zullen vergroten! 

Zoals Software voor het schrijven van een scorende offerte, een sterk Belscript of een wervende verkoopbrief. 

Maar ook Tools voor verkoop via Internet en Social Media en Tools voor verkoop via een Franchise formule. 

En natuurijk tools voor het maken van allerlei marketingplannen en verkoopplannen. 

Met maandelijks een aanvulling van Nieuwe Verkooptools!


Aanmelden 

Meld u aan voor een jaargebruik en ontvang geheel gratis als welkomstgeschenk de Software Offertes Schrijveninclusief een Handige Rekentool en een Boekje met tips over het schrijven van scorende Offertes (Winkelwaarde  EURO 69,- excl. BTW) 

Klik hier voo
r meer informatie

Klik hier om u direct aan te melden 


 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
gebruik een belscript zoals bedoeld
twaalf opstekers voor goede telemarketing
checklist voor uw telemarketingactie
telemarketing: ook voor bestaande klanten telemarketing toepassen
succes van telemarketing komt neer op voorbereiding en vaardigheden
goede resultaten bereiken met telesales
maak optimaal gebruik van een telefoonscript



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.