1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

De praktijk van een Mailing: Tien veelgemaakte Mailing Fouten

Een mailing is een krachtig instrument voor Direct Marketing. Elke klant ontvangt bij een mailing een persoonlijk aanbod waarop hij of zij direct kan reageren. Maar helaas blijkt uit de mailingpraktijk dat een mailing minder effectief is dan de bedoeling was. Steeds meer bedrijven maken gebruik van een mailing om hun producten en diensten te verkopen. Hierdoor wordt de ontvanger dagelijks overladen met een mailing (overload), met als gevolg dat deze de ontvangen een mailing al niet eens meer leest. Een andere reden voor het niet lezen van een mailing door de ontvanger is de uitvoering van een mailing. Deze laat vaak te wensen over. Aan de overload kunt u weinig doen, maar u kunt wél veel doen aan de uitvoering van uw mailing.

Praktijkfouten bij een mailing
Wat kan er zoal misgaan bij het versturen van een mailing? Een aantal oorzaken van deze praktijkfouten van een mailing kunt u zelf bedenken. Bijvoorbeeld het versturen van commerciële brieven zonder persoonlijke aanschrijving. Deze belanden rechtstreeks in de prullenbak. Het kan ook gebeuren, dat u de geadresseerde een brief hebt gestuurd over een onderwerp waarin deze absoluut niet is geïnteresseerd. U hebt dan de doelgroep van uw mailing niet goed geselecteerd. Jammer van het geïnvesteerde geld.

Een mailing en de database
U kunt dit voorkomen door in uw database voldoende gegevens over uw prospects op te nemen. Dankzij deze gegevens kunt u uw doelgroep veel beter segmenteren. Bijvoorbeeld door alle adressen uit de database in te delen naar branche, bedrijfsgrootte of aanwezige infrastructuur per onderneming. Beschikt u alleen over NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) en de telefoon- en faxnummers, dan kunt u een uitzendkracht of een stagiair dit bestand laten controleren. Deze tijdelijke extra werknemer kan dan de door u gewenste informatie verzamelen. Het verzamelen en toevoegen van die informatie ten behoeve van een mailing is een arbeidsintensieve bezigheid, die echter wel resultaat oplevert.


Veel gemaakte mailing fouten
Veelgemaakte fouten bij een mailing zijn verder mannelijke ontvangers die als ‘mevrouw’ zijn aangeschreven of andersom en fouten in de adresgegevens, waardoor de poststukken bij verkeerde ondernemingen of personen terechtkomen. Allemaal oorzaken die ervoor zorgen dat ontvangers commerciële post al snel als ongewenst en irritant beschouwen.

Onderzoek naar Kwaliteit van een mailing
Een bekend onderzoek naar de kwaliteit van een mailing is ‘De kwaliteit van de tenaamstelling’ van het bureau AGB/Interact. Dit onderzoek geeft de volgende toptien van irritaties van een mailing:

1. vermelding van ‘de heer’ in plaats van ‘mevrouw’ of andersom;
2. in de adressering staat de verkeerde naam van het bedrijf en/of de naam van het bedrijf is verkeerd gespeld;
3. de verkeerde persoon is aangeschreven;
4. de voorletters van de geadresseerde zijn fout;
5. de titel van de geadresseerde is onjuist;
6. er staat helemaal geen ‘de heer’ of ‘mevrouw’ in de adressering en aanhef;
7. de naam van de geadresseerde is niet vermeld;
8. de voorletters van de geadresseerde zijn in de verkeerde volgorde geplaatst;
9. de voorletters van de geadresseerde ontbreken;
10. de titel van de geadresseerde ontbreekt.

Een mailing tip
Gebruik bij uw mailing altijd adressenbestanden die juist, volledig en actueel zijn. Zorg er ook voor dat u de boodschap van uw mailing heeft afgestemd op uw doelgroep. Dit vereist een nauwkeurige selectie bij de aankoop of de samenstelling van uw adressenbestand. Let er bij aanschaf van uw adressenbestand op dat deze voldoet aan de eisen, dus dat die actueel, correct en volledig is.

Adressenbestand en mailing
U houdt uw gegevens alleen actueel als u ze regelmatig controleert en aanpast. Let daarbij op een juiste postcode-huisnummercombinatie, het goede adres en een correct geschreven bedrijfsnaam. Als een onderneming in uw database voorkomt, zijn dan alle informatievelden, zoals telefoonnummer, faxnummer en branchecode ingevuld?

Bedenk dat het bijhouden van uw adressenbestand relatief veel tijd kost. Een database is maar korte tijd up-to-date. Jaarlijks verandert zo’n 25% van de contactpersonen binnen een organisatie van baan en vinden er ongeveer 50 000 mutaties in bedrijfsadressen plaats.

 

Nieuw: Portal FinancieelKlaar!

Handige financiële tools
voor ondernemers en adviseurs.

Met Checklists, Stappenplannen, Rekenmodellen en Voorbeeldmodellen. 


Op het gebied van onder meer begroten, balans en jaarrekening, investeren, financiering, kostenberekening, lenen en schenken en subsidies.  

Wekelijks komen er nieuwe financiële tools bij.

Ga direct kijken, meld u aan als gebruiker en ga direct aan de slag!


www.financieelklaar.nl

Als welkomstgeschenk ontvangt u de software Prognoses en Jaarcijfers (Ontwikkeld i.s.m. BDO Accountants, winkelwaarde € 79,0 excl. BTW).

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
eerst een goede voorbereiding, dan de verkoopbrief schrijven!
voorbeeld verkoopbrief voor de juiste schrijfstijl
test uw verkoopbrief voor beter resultaat!
uw klantadressen zijn goud waard!
kies een premium die opvalt...
de praktijk van direct mail: tien blunders bij uitvoering direct mail
aparte aandacht voor non-respons bij direct mail
zes vragen voor een sterke mail brief
goede bedrijfsadressen een eerste voorwaarde voor succesvolle mailing
de praktijk van een mailing: tien veelgemaakte mailing fouten



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.