1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Etnomarketing: Valkuilen van Etnomarketing

Valkuilen bij communicatie
Communicatie met allochtonen is een specialisme waarbij verschillende valkuilen aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van stereotype beelden in foto’s of het gebruik van spreekwoorden, die in andere talen een andere associatie hebben. Het is belangrijk om u dit van te voren te realiseren, zodat u niet in deze valkuilen trapt.


Valkuil 1
Taal & Taalgebruik

Bepaal bij uw taalgebruik allereerst of u gebruik zult maken van het Nederlands, de taal van de doelgroep of een combinatie. Deze keuze hangt af van:

• Het onderwerp;
• De kennis die allochtonen hebben over het onderwerp;
• Hun taalbeheersing;
• De doelgroep waarvoor de informatie bedoeld is.




Voor Turken en Marokkanen van de eerste generatie immigranten die in de jaren zestig in Nederland zijn komen wonen, wordt het gebruik van de eigen taal aanbevolen. Voor hun kinderen en kleinkinderen (de zogenoemde tweede en derde generatie) ligt communicatie in twee talen meer voor de hand omdat ze het Nederlands vaak beter spreken dan hun eigen taal.

Let bij het taalgebruik op de vraag of de tekst gebruik maakt van humor of van spreekwoorden. Beide kunnen in een andere cultuur ‘anders’ geïnterpreteerd worden.

Probeer uw commerciële tekst zo persoonlijk mogelijk te maken. Dit sluit aan op de beleving en de persoonsgerichte culturen van allochtonen. Uiteraard houdt u rekening met de boodschap die u kwijt wilt en de duidelijkheid van de tekst.


Valkuil 2
Gebruik van beeldmateriaal

Beeldmateriaal is zeer sfeerbepalend bij communicatie. Geef de gebruikte beelden dan ook extra aandacht. Bij foto’s bijvoorbeeld zorgt u voor een niet-stereotype beeldgebruik. Let erop dat donker getinte modellen goed worden uitgelicht en zorg voor een voldoende contrasterende achtergrond.

Tekeningen met abstracte vormen (bijvoorbeeld een kubus, een driehoek, of een rechthoek) legt u het best eerst aan de doelgroep voor om te kijken of zij in de tekening hetzelfde ‘zien’ als andere Nederlanders.

Houd er verder rekening mee dat sommige beelden niet voor elke cultuur geschikt zijn. Zo doen afbeeldingen van kaarsen het bijvoorbeeld in veel Afrikaanse en in de Antilliaanse cultuur slecht. En een foto van een spaarvarken werkt bij een moslim bijvoorbeeld averechts.


Valkuil 3
Gebruik van kleur

Ook kleuren zijn sfeerbepalend bij communicatiematerialen. Verschillende kleuren hebben in verschillende culturen een verschillende betekenis. In Marokko is wit bijvoorbeeld een rouwkleur, Antillianen associëren geel met geluk. In het algemeen vinden veel jonge allochtonen de kleur blauw saai.

Houd altijd in gedachten wie de doelgroep is en welke kleuren per cultuur welke betekenis hebben. Folders met veel kleuren door elkaar spreken de meeste allochtonen juist aan. Veel Nederlanders vinden zo\\\'n folder al snel te druk.


Valkuil 4
Gebruik van mediakanalen & distributiemogelijkheden

Bedenk bij uw keuze van communicatiematerialen dat er veel verschillende allochtone mediakanalen zijn. Zo hebben vrijwel alle allochtone groepen eigen programma’s op radio en televisie en hebben zij eigen kranten en tijdschriften.

De distributiemogelijkheden voor strooifolders, posters of ander mediamateriaal is voor allochtonen ook zeer specifiek. Let op het soort folder, de doelgroep waarvoor het bedoeld is en de steden waarin de verspreiding plaats moet vinden. Kies de specifieke locaties uit die door allochtonen bezocht worden en waar materialen verspreid kunnen worden. Bijvoorbeeld moskeeën, koffiehuizen, grootschalige popconcerten in bijvoorbeeld de Rai of de Ahoy-hal, buitenlandse studentenverenigingen of allochtone vrouwencentra.


Wilt u Meer Omzet Maken met Praktische Verkooptools?

Meld u zich dan vandaag nog aan als gebruiker van de Portal Orders en Opdrachten Binnenhalen

Deze portal bevat vele handige Verkooptools die uw omzet merkbaar zullen vergroten! 

Zoals Software voor het schrijven van een scorende offerte, een sterk Belscript of een wervende verkoopbrief. 

Maar ook Tools voor verkoop via Internet en Social Media en Tools voor verkoop via een Franchise formule. 

En natuurijk tools voor het maken van allerlei marketingplannen en verkoopplannen. 

Met maandelijks een aanvulling van Nieuwe Verkooptools!


Aanmelden 

Meld u aan voor een jaargebruik en ontvang geheel gratis als welkomstgeschenk de Software Offertes Schrijveninclusief een Handige Rekentool en een Boekje met tips over het schrijven van scorende Offertes (Winkelwaarde  EURO 69,- excl. BTW) 

Klik hier voo
r meer informatie

Klik hier om u direct aan te melden |

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
etnomarketing: wat u over etnomarketing moet weten
etnomarketing: stappenplan voor de praktijk van etnomarketing
etnomarketing: valkuilen van etnomarketing



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.