1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Bedrukking van Enveloppen

Bij een mailing kan de envelop zelf ook dienst doen als informatiedrager. U kunt uw envelop zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant voor verschillende doelen laten bedrukken.

Buitenkant
De buitenkant kunt u laten bedrukken met bijvoorbeeld:

• extra aanbieding: uw verkoopactie die u via een direct mail communiceert kunt u al laten beginnen op de envelop;
• adres van de ontvanger;
• verwijzing naar de inhoud van de mailing (het 'P.S.' van de mailing);
• directe herkenning van de afzender, onder andere het logo en de bedrijfsnaam;
• stimulans van de ontvanger om de mailing direct te openen;
• aanwijzingen aan de postbezorgende instelling hoe om te gaan met het poststuk. Bijvoorbeeld 'Voorzichtig!' of 'Breekbaar!'


Binnenkant
Met de bedrukking van de binnenkant kunt u zorgen voor bijvoorbeeld:

• verfraaiing. Hierdoor krijgt uw mailing een hele andere uitstraling;
• een eenheid tussen brief/brochure en de envelop. Het logo en/of vignet kunt u bijvoorbeeld laten terugkomen;
• speciale informatie of een speciale boodschap. Bijvoorbeeld een korte routebeschrijving of een telefoonnummer om iets gratis op te vragen. Zo’n mailing valt in elk geval op en blijft langer in het geheugen van de ontvanger 'hangen'.



Drukproces
U kunt enveloppen op drie manieren laten bedrukken, namelijk:

• plano offset (de vellen papier worden vooraf gedrukt, dus voordat er een envelop van wordt geproduceerd);
• flexo (de bedrukking vindt plaats tijdens de productie op de enveloppenmachine);
• nadruk offset (bedrukking vindt pas achteraf plaats op de kant en klare envelop, meestal gebeurt dit bij enveloppen die al klaar staan in het magazijn).

Het drukproces is behoorlijk technisch van aard. Daarom gaan wij hier alleen in op een aantal zaken die u zult tegenkomen tijdens uw contacten met drukkers.


• Offsetplaat

De offsetplaat is een zeer dunne, buigzame aluminium plaat. Deze plaat komt tot stand door een fototechnisch procédé, dat veel overeenkomst vertoont met het maken van foto’s: onbelichte film, belichten (camera), ontwikkelen, fixeren, negatief, door het negatief heen belichten (omcontacten) van het fotopapier (is bij offset de offsetplaat), ontwikkelen en fixeren.

Door de fototechnische voorbewerking kan het belichte deel van de offsetplaat inkt aannemen vanaf het zogenoemde inktwerk (de inktrollen waar de drukcilinder over walst). Het oppervlak van de offsetplaat is zo goed als vlak en is gedeeltelijk voorzien van een vettige substantie die water afstoot (dit zijn de witte gedeeltes in een gedrukte tekst). 


Offsetdruk 

Offsetdruk is een zogenoemde indirecte druktechniek die in twee stappen verloopt. Deze twee stappen zijn weergegeven in het stappenplan Offsetdruk.


Stap 1
Van drukvorm naar rubberen oppervlak

De inkt die bij het drukken wordt gebruikt (de offsetinkt) bestaat uit pigmenten (tot poeder gemalen gekleurde vaste stoffen) die onder andere de kleur van de inkt bepalen.

De ingeïnkte drukvorm (offsetplaat, dit is de drukplaat die in de drukpers wordt bevestigd) met een leesbaar drukbeeld brengt de inkt over op een rubberen oppervlak.


Stap 2
Van rubber naar papier

Het rubberen oppervlak brengt de inkt (inmiddels een onleesbaar drukbeeld) over op het te bedrukken papier. In deze fase is het onleesbare beeld weer omgezet naar een leesbaar drukbeeld op het papier.


Opdruktypebenamingen
Als u met uw drukker in gesprek raakt over het bedrukken van benamingen enveloppen, dan kunnen de volgende vaktermen aan de orde komen.


• Aflopend bedrukken

Bij aflopend bedrukken is het volgende aan de orde:

• op de envelop loopt het beeld precies tot de vouwlijn(en);
• het drukbeeld op de plaat loopt ongeveer 2 mm buiten de vouwlijnen van de envelop;
• er is grote kans op inktvervuiling aan de andere envelopzijde (vlekken of een deel van het plaatje komt aan de andere kant van de envelop); 


Geef bij aflopend bedrukken altijd op naar welke envelopzijde(n) het plaatje afloopt.


• Vrijstaand

Bij vrijstaand drukken raken de kleuren elkaar bij meerkleurendruk onderling niet.


• Sluitend werk

Bij sluitend werk bij meerkleurendruk passen de beelden precies in of aan elkaar.



• Tweezijdig bedrukken enveloppen

Bij het tweezijdig bedrukken van enveloppen worden deze aan de voor- en de achterzijde bedrukt al of niet in één drukgang. Het is dus een keuze om de enveloppen tweezijdig te bedrukken. Daarmee kunt u de enveloppen als volgt laten drukken:

• 1 x voorzijde, 1 x achterzijde;
• beide zijden gelijktijdig.


Tweezijdig drukken betekent wel dat de snelheid van de drukpers ongeveer halveert (uw drukker maakt zelf een rekensommetje welke manier het beste uitkomt).


• Lijnwerk

Bij lijnwerk bestaat het beeld uit lijnen, letters, enzovoort. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan cartoons en tekeningen.


• Rasterwerk

Bij rasterwerk is het beeld voor een of verschillende kleuren opgebouwd uit gerasterd(e) beeld(en).


De opdruk
Normaal staat de opdruk ‘leesbaar’ op de envelop. Dat betekent dat bij tekstbedrukking de regels parallel lopen aan de sluitklepvouw en dat deze regels leesbaar zijn van de linker naar de rechterzijde van de envelop.

Bedenk dat de opdruk op uw envelop uw respons kan beïnvloeden. Dit moet u zelf aan de hand van een mailingtest bepalen. Grote mailers die hun miljoenen oplagen over ons land verspreiden weten ongeveer welke verwachte respons binnenkomt. Zij testen dit om verspilling te minimaliseren. ECI, Readers Digest, Centraal Beheer of Zilveren Kruis zorgen altijd voor één of twee varianten naast de hoofdmailing. Als een van de varianten een hogere respons genereert, is dat automatisch de uitvoering van de volgende hoofdmailing. En natuurlijk wordt er weer een nieuwe variant aan toegevoegd. 


Een methode om goedkoop te kunnen testen is de volgende: bij een bestelling vanaf 10 000 stuks enveloppen laat u de helft van het mailingaantal bedrukken met een extra ‘appetizertekst’. Dus u bedenkt een slogan die bij uw aanbod past en laat die meedrukken in één van de kleuren van uw basisbedrukking. Dat hoort u nauwelijks iets te kosten, het kan ook zo zijn dat uw meedenkende leverancier dat gratis voor u doet.
Dat betekent dat u zonder of tegen geringe kosten toch twee varianten in één mailing kunt testen. U moet natuurlijk wel zelf in de gaten houden aan welke adressen u de ene uitvoering en aan welke adressen u de andere uitvoering hebt toegestuurd. Als u dat niet weet, kunt u niet meten welke variant de meeste respons heeft opgeleverd. 


Gewoon doen dus, u kunt uw budget maar één keer uitgeven dus benut alle mogelijkheden om tot een hogere respons te komen.

 

Nieuw: Portal FinancieelKlaar!

Handige financiële tools
voor ondernemers en adviseurs.

Met Checklists, Stappenplannen, Rekenmodellen en Voorbeeldmodellen. 


Op het gebied van onder meer begroten, balans en jaarrekening, investeren, financiering, kostenberekening, lenen en schenken en subsidies.  

Wekelijks komen er nieuwe financiële tools bij.

Ga direct kijken, meld u aan als gebruiker en ga direct aan de slag!


www.financieelklaar.nl

Als welkomstgeschenk ontvangt u de software Prognoses en Jaarcijfers (Ontwikkeld i.s.m. BDO Accountants, winkelwaarde € 79,0 excl. BTW).

 

 

 

 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
bedrukking van enveloppen
alles over enveloppen
autobelettering: adviezen voor een goed autobelettering
papiersoorten en enveloppen
hofleveranciers: wat zijn hofleveranciers?
streepjescode of barcode
winkeldiefstal in uw bedrijf?
bartering als methode om meer omzet te genereren



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.