1
Wat is er nieuwe op de website
Gratis artikelen
Stel je vraag via e-mail
Gratis nieuwsbrief

Hoe introduceer ik een nieuw product op de markt?

Veel ondernemers bedenken jaarlijks een nieuw product of een nieuwe dienst. En veel goede ideeën worden ook uitgevoerd; een dergelijk product met succes op de markt zetten, levert echter nog wel eens de nodige problemen op. Marketing en verkoop is nu eenmaal een heel ander vak dan techniek. Veel ondernemers weten niet goed hoe ze een nieuw product op de markt moeten presenteren. Ze leggen een aanzienlijk traject af om een nieuw product te ontwikkelen, maar zijn niet in staat om het product te communiceren naar de markt.

Informatievoorziening
Een belangrijk aspect van productintroductie is de informatievoorziening erom heen. Een product komt niet succesvol op de markt als de informatievoorziening er omheen niet goed is.

Valkuilen
Een veel voorkomende valkuil is dat een ondernemer denkt dat zijn of haar nieuwe product vanzelf wel verkoopt. Omdat het kwalitatief goed is of omdat het betreffende product bepaalde problemen van consumenten en/of bedrijven oplost. Andere valkuilen voor enthousiaste ondernemers zijn de volgende:

'Iedereen wil het';
'Wij zijn de enige';
'Dit is zo nieuw, dat koopt iedereen'.

 

 

Bij het introduceren van een nieuw product(idee) kunt u als volgt te werk gaan. Hierbij kunt u gebruikmaken van de volgende checklist.


Checklist Productintroductie: 
Bepaal bij wie in het bijzonder belangstelling bestaat voor uw nieuwe product of uw nieuwe dienst; 
Hoe komt u met uw klantenkring in contact? Schriftelijk, in een persoonlijk gesprek, telefonisch via telemarketing of bijvoorbeeld met een aparte productpresentatie?; 
Welke maatschappelijke trend/gebeurtenis/actualiteit of fenomeen etc. kunt u inzetten om uw productintroductie te vergemakkelijken?

Bijvoorbeeld:
Een stijgende gasprijs voor een nieuwe energiebesparende verwarmingstechniek;

Het bieden van meer veiligheid tegen een stijgende criminaliteit;
Het bieden van meer bescherming tegen een belangrijke en bedreigende ziekte;
Het bieden van een afdoende oplossing tegen vuile en stinkende groenbakken.


Stappenplan
Het stappenplan Productintroductie kunt u gebruiken bij het introduceren van uw nieuwe product:

Tip
Het kan zijn dat uw nieuwe product veel voordelen biedt. Bekijk dan voor welke (deel-)doelgroep welke voordelen van belang zijn. Communiceer niet alle voordelen tegelijk. Dit doet alleen maar afbreuk aan de kracht van uw boodschap. Kies een paar hele sterke voordelen en benadruk deze op een krachtige manier.

Stap 1
Verken de markt

U hebt uw nieuwe product ontwikkeld naar aanleiding van een door u gedefinieerd probleem in de markt. Bepaal voor uzelf of uw markt het door gedefinieerde probleem wel als een echt probleem ervaart.

De kans van uw nieuwe product kunt u vooraf bepalen door samen met uw collega's van de verkoop een enquête te houden onder uw klanten. Stel vast met welke van uw huidige producten of onderdelen van uw producten uw klanten bijzonder tevreden waren en welke minder goed bevielen. Vraag uw klant om adviezen en verbeteringsvoorstellen voor uw productvoorstel in de vorm van een 'nieuw product in wording';

Adverteer uw nieuwe product (in de vorm van een dummy) in een vaktijdschrift en vraag vakmensen om te reageren en een u een schriftelijke reactie toe te sturen;


Gebruik uw website op Internet om uw nieuwe product te presenteren en op basis van reacties hierop te verbeteren. Juist Internet leent zich goed om interactief met uw doelgroep over uw nieuwe product te communiceren. Surfers op Internet die op uw vakgebied kennis van zaken hebben, zullen graag hun visie geven;

U kunt zonder risico uw doelgroep testen door een direct mail voor een bepaalde branche te organiseren. Adressen zijn bij diverse adressenleveranciers verkrijgbaar. De respons op uw mailing zal aantonen of er behoefte is aan uw nieuwe product of productideeën.

Stap 2
Ga na of er eventueel bepaalde vooroordelen en vooronderstellingen rond uw nieuwe product aanwezig zijn bij klanten


Uw potentiële afnemers moeten het door u geformuleerde probleem herkennen en uw gepresenteerde oplossing daarvoor erkennen. Soms hebben mensen al commentaar op uw productidee, nog voordat ze het hebben gezien of ook maar in hun handen hebben gehad. Dat zal blijken uit de reacties die u in stap 1 hebt verzameld. Negeer hardnekkige vooroordelen niet en probeer ze ook niet te veranderen, als ze zich niet laten veranderen.

Als bijvoorbeeld blijkt uit uw onderzoek dat uw klanten nou eenmaal vinden dat een buggy (inklapbare kinderwagen) die wordt bevestigd aan een fiets,
aan de bagagedrager hoort te hangen en niet aan de voorvork van een fiets, dan kunt u een nieuwe voorvorkklem beter niet introduceren. 


Nieuw: Portal FinancieelKlaar!

Handige financiële tools
voor ondernemers en adviseurs.

Met Checklists, Stappenplannen, Rekenmodellen en Voorbeeldmodellen. 


Op het gebied van onder meer begroten, balans en jaarrekening, investeren, financiering, kostenberekening, lenen en schenken en subsidies.  

Wekelijks komen er nieuwe financiële tools bij.

Ga direct kijken, meld u aan als gebruiker en ga direct aan de slag!


www.financieelklaar.nl

Als welkomstgeschenk ontvangt u de software Prognoses en Jaarcijfers (Ontwikkeld i.s.m. BDO Accountants)



 

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Dit artikel  behoort tot onze portal  Orders & Opdrachten Binnenhalen Deze portal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe rekentools en adviezen. 

Tip
Wilt u zich niet aanmelden als gebruiker, kijk dan eens in onze webshop bij de CD-ROMS en losse software.   

CD-ROM Acquisitie

CD-ROM Offertes Schrijven
CD-ROM Offertemanager

Software Offerteberekeningen Maken (versie Zakelijke Dienstverlening, Productie en Ambacht)
Software Offerteberekeningen Maken (versie Detailhandel en Groothandel)
Software Offertes Schrijven

Software Verkoopbrief Schrijven

Software Belscript Schrijven

Vergelijkbare artikelen
marktinformatie voor een gedegen marketingplan of ondernemingsplan
hoe introduceer ik een nieuw product op de markt?
effectief verkopen aan senioren
haal meer uit uw marketingbegroting
stappenplan verkoop: hoe pakt u uw verkoop goed aan?
bedrijfsmissie: hoe ontwikkelt u een missie voor uw bedrijf?
benchmark nuttig voor uw bedrijf?



Nieuwe abonnees ontvangen geheel gratis de CD-ROM Grip op Offertes Schrijven, inclusief een handzaam boekje over het schrijven van scorende Offertes. (winkelwaarde € 69,-). Deze CD-ROM is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers die offertes schrijven.

(*) U ontvangt het welkomstgeschenk na betaling van het abonnementsgeld. Dit aanbod is niet geldig bij het kennismakingsabonnement.